Sådan får du en succesfuld webshop

Ejer du en webshop? Så er du med garanti klar over, hvor stor konkurrence der er. Alle virksomheder har efterhånden en hjemmeside, hvor man kan købe produkter eller serviceydelser, men hvordan er det lige, at man differentiere sig fra sine konkurrenter? I denne artikel finder du gode råd til, hvordan du får en succesfuld webshop.

 

Fokuser på kvalitet og ikke kvantitet

Når du laver indhold til din hjemmeside, er er vigtigt, at du fokuserer på at lave kvalitetsbevidst indhold. Hellere lave to gode indlæg om ugen end et dårligt indlæg hver eneste dag. Googles algoritmer favoriserer hjemmesider, som har godt indhold på sine sider, og derfor skal du som webshopsejer selvfølgelig fokuserer på dette. Indlæggene på din webshop reflekterer ligeledes din virksomhed, så hvis du sælger til virksomheder, så sørg for, at du skriver formelt, således det passer til din målgruppe. Hvis du ikke har tid og overskud til selv at udarbejde gode indlæg, så kan du hyre en tekstforfatter, som hjælper dig med at formidle din virksomheds budskab på en innovation og kreativ måde. Denne her hjemme side er blandt andet gode til at lave informative indlæg, hvor de forklarer hvordan produkter er med til at skabe mere værdi for kunden.

Brugervenlighed

Har du før stødt på begrebet UX? UX står for User Experience, som på godt dansk betyder brugervenlighed. Brugervenlighed på din webshop, er noget som du skal have stor fokus på. Google algoritmer tilgodeser ligeledes brugervenlige hjemmesider, så for at få en succesfuld webshop, skal du som virksomhedsejer lægge stor vægt på dette. Din hjemmeside skal være behagelig for læseren. Der skal ikke komme store pop-up meddelelser op hvert tredje minut. Teksten på siden skal være letlæseligt og i den korrekte størrelse. Det er ikke blot på en computer, hvor din webshop skal være brugervenlig. Langt de fleste danskere har en smartphone, hvor de konstant har adgang til internettet og dermed også har mulighed for at gå ind på din webshop. Sørg derfor, at din hjemmeside ligeledes er opstillet optimalt, når man er på mobile devices.

Hav de rigtige landingssider

Det er vigtigt, at din webshop har de rigtige landingssider. Her er det desuden vigtigt, at man ikke har samme tekst på hver side, men i stedet har et unik tekstafsnit til hver side. Derudover det vigtigt, at din webshop af en ”om-os”-side, da du her kan differentiere dig fra kunden. Forklar en potentiel kunde historien bag webshoppen, hvilke medarbejdere du har og så videre. På den måde skaber du et tilhørsforhold til kunden, og kunden er dermed mere tilbøjelig til at købe en vare eller ydelse hos dig. Desuden kan det være en god idé at have en landingsside, som fokuserer på kundeservice, da dette skaber merværdi for kunden, og gør dig mere attraktiv end din konkurrent. På hver landingsside bør du også have CTA (call to action). CTA kommer ofte i form af et link, som guider kunden videre til købssiden. CTA bør komme øverst og nederst i en tekst. Her er der et eksempel på en webshop, som har inkorporeret CTA på deres indlæg.